Extraliga, Hokej

Žebříček dresů v Extralize ledního hokeje pro sezónu 2016/17

Popravdě – nebylo to jednoduché hodnocení. Myslel jsem si, že to půjde samo od sebe, jenomže chyba lávky.

Jak hodnotit a srovnávat dresy, když se na nich střetává tolik aspektů? Když některé české kluby porušují tolik nepsaných pravidel? Je více povedená barevná kombinace, kontrastní proužek, nebo vkusný slalom mezi záplavou sponzorských log?

Abych se s tím popasoval lépe a také pro větší objektivitu hodnocení jsem přizval i dva své přátele.

Hana Švábová

Hanka je na sportovní marketing odbornicí na slovo vzatou a nadšeně srší aktivitami v mnoha oblastech sportu se týkajících. Od prohánění mičudy v týmu Holek Futsalek po spolupráci na čerstvém projektu Bez frází.

Pavel Kout

Pavel je pro změnu známou postavou českého webdesignu a má moře zkušeností v oblasti tvorby počítačové grafiky. Navíc je hokejovým fanatikem, nadšencem do NHL, a ač se to o něm málo ví, tak v České republice též plní roli ředitele diplomatického zastoupení Detroitu Red Wings 🙂

Oba se role porotců zhostili s nadšením a já jim touhle cestou moc děkuji.

 

Jak jsme hodnotili

Pravidla byla jednoduchá.

Hodnotíme na škále 0 až 10 bodů, kde 10 znamená nejlepší.

Dále jsme stanovili, že hodnocení je absolutní, tedy přenositelné mezi soutěžemi. Etalonem pro 10 jsou tak například Toronto, Detroit či Chicago, to podle nejoblíbenějšího dresu v hokeji vůbec každého z nás.

Jak se body rozložily pod touto hranici, už bylo na přístupu každého porotce.

Ten úkol nebyl lehký.

Dresy v extralize totiž nejsou jen záležitostí vkusu, nápadu, tradice. Člověk se musí popasovat též se sponzory, znaky klubů na dosti různorodých místech, jmény hráčů hnedle na zadku.

Nutno říci, že tuhle přetlačovanou hokejová estetika zrovna nevyhrává. A na hodnoceních to bylo znát.

Každopádně premiérový žebříček máme, tedy hurá do toho!

 


 

14. místo: Energie Karlovy Vary – 2 body *

 

Hana Švábová: 2

Pavel Kout: 2

Karel Hejkal: 2

 

HŠ: Fascinuje mě ten obrovský prázdný prostor a zbytek dresu pokrytý logy sponzorů.

KH: Logo klubu kdesi na pupku, na úkor sponzora? Pár takových klubů se najde. Ale nechat na hrudi bílé místo a pokorně prosit o přízeň? To je klub, na který by měli fanoušci být hrdí? Za který by se měli hráči bít? Kam jste dali důstojnost, vážení?

*) Dres Karlových Varů jsme hodnotili ještě před tím, než prázdné místo zaujal nápis ENERGIE.

 


 

13. místo: HC Olomouc – 2,3 bodů

2016_olomouc_01_680

Hana Švábová: 3

Pavel Kout: 2

Karel Hejkal: 2

 

HŠ: Irituje mě ta jiná červená na dresu a na kalhotách. Dres mě ničím nenadchl. Skoro jako by měli v Olomouci 10 let stejný vzhled.

KH: Do okresního přeboru možná, ale pardon, tohle není dres hodný týmu z nejvyšší soutěže. Jakkoliv za tkaničky u krku bod navrch.

 


 

12. místo: HC Vítkovice Ridera – 3,7 bodů

Hana Švábová: 5

Pavel Kout: 3

Karel Hejkal: 3

 

HŠ: Ty dvě loga na hrudníku jiným fontem a ještě s vykřičníky – to mi krvácí oči. Dresy opět ničím nenadchly. Oceňuji menší množství log.

KH: Beru štulpny, ale od pasu výš nevím, co mám hodnotit. Ta kombinace modré a ostré červené je prima kontrastní, upoutává, bohužel na nejdůležitějších části dresu to úplně vyšumí. Z toho dresu mám pocit, jak když vám po přestávce v divadle nezazní zvonění na poslední dějství.

 


 

10 – 11. místo: HC Škoda Plzeň – 4 body *

 

Hana Švábová: 5

Pavel Kout: 4

Karel Hejkal: 3

 

HŠ: Vadí mi ty dva odstíny modré, ta loga pod sebou na zádech vypadají jako nákupní seznam a skoro nevím, co z toho je jméno. Plzeňský indián je na úkor log eliminován, že ho člověk sotva vidí. A opět zase dres jako z katalogu, odkud objednávají ostatní kluby.

KH: Na první pohled je tenhle dres docela fajn. Ale trochu klame tělem. Logo na hrudi je sponzor, ne znak týmu, ač vyvolává nostalgické asociace. A tenké proužky podle mého patří na tričko pro čtvrtý den golfového Masters, ne na hokejový dres.

*) Dres Plzně jsme hodnotili v čase bez třetí, černé varianty.

 


 

10 – 11. místo: Kometa Brno – 4 body

 

Hana Švábová: 4

Pavel Kout: 6

Karel Hejkal: 2

 

HŠ: Dres mě ničím nezaujal. Taková klasika. Na můj vkus až moc log.

KH: Hranice mezi hokejovým dresem a reklamním letáčkem ještě nikdy nebyla tak tenká. A smysl i estetika šikmého pruhu na hrudi mi také zcela unikají. Dobře se naopak dívá na hezkou modrou kontrastující s bílým podkladem domácí varianty.

 


 

9. místo: PSG Zlín – 4,3 bodů

2016_dres_zlin_01_680

Hana Švábová: 6

Pavel Kout: 3

Karel Hejkal: 4

 

HŠ: Vyházet loga a jinak je to celkem pěkné. Rozhodně je tam ale prostor si s tím víc pohrát. Vlastně jsem mile překvapena, protože oproti těm starším dresům, které mi utkvěly v paměti, je tohle rozhodně krok správným směrem.

KH: Zlínský dres na mě nějak podvědomě funguje barevně. Fakticky vzato mám vždy raději teplejší žlutou, ale tenhle agresivní modro-žlutý kontrast beru. Včetně jednoduchých čísel, jmen. Jen zase škoda té hrudi, loga.

A jednu věc nikdy nepochopím. Když je titulární sponzor na zadní straně dresu, proč musí ještě být o pár centimetrů níže na zadku znova, notabene v inverzní kombinaci?

 


 

7 – 8. místo: HC Dynamo Pardubice – 4,6 bodů

 

Hana Švábová: 4

Pavel Kout: 6

Karel Hejkal: 4

 

HŠ: Přelogováno, myslím, že by se měl klub na dresech držet jednoho odstínu červené. Mám pocit, že skoro všechny kluby objenávají stejné dresy, na to fláknou loga a tím to končí. Nuda.

KH: Dynamo se vlastně moc neliší od Olomouce, což? Jenomže… Má barevný kontrast a povedené logo na prsou. Jenom mi vrtá hlavou, proč má klub v logu místo modré černou, ale na dresech to není nijak znát. Nebo naopak, proč tedy logo není včetně modré.

Škoda snad těch zelinářů na ponožkách. Je tohle vážně nutné? A není jim smutno bez řezníků na kolenou?


 

7 – 8. místo: HC Mountfield HK – 4,6 bodů

 

Hana Švábová: 2

Pavel Kout: 8

Karel Hejkal: 4

 

HŠ: Znak sám o sobě má nějaký význam a velkou váhu. Pokud jsou hned takhle dva na přední straně, působí to řekněme těžkopádně. Ty výrazně červené linky tomu také nepřidávají. Loga různých barev už tomu dodávají vzhled letáku z Kauflandu.

KH: Dva erby na hrudi nad sebou, no kdo z vás to má? Dobře, dobře, má to česká fotbalová repre, a tam dokonce puma přeskakuje českého… budu hodný, hendikepovaného lva.  Ale tak snad se nebudeme poměřovat s fotbalem. Přitom město Hradec Králové má pro tento způsob komunikace vodorovné logo. A pokud se to nelíbí, proč tedy historický znak nepoužít obdobně, spolu s názvem města?

Dres je jinak poměrně čistý, ač pouhé inverzní převrácení trochu nudí. Fajn mi přijde řešení čísel a jmen, kde se opakuje kontrastní linka z nárameníků a pasu. Škoda, že stejně neladí štulpny. Že by Hradečtí hráli v loňských?


 

5 – 6. místo: BK Mladá Boleslav – 5,0 bodů

 

Hana Švábová: 5

Pavel Kout: 7

Karel Hejkal: 3

 

HŠ: Spousta log, takže ani nevím, jak ten dres pořádně vypadá, barevná část na bocích tomu spíše uškodila.

KH: Na Bruslařích je prima, že jako jediní razí estetiku nášivek na rameni á la NHL. Decentně to kazí fakt, že v jejich případě jde o hlavní logo. A tím pádem mají primát i v jiné kategorii, jsou totiž zároveň jediní, komu na hrudi znak klubu zcela absentuje. Tohle ani silný sponzor a vcelku čistý dres nevyžehlí.

 


 

5 – 6. místo: HC Oceláři Třinec – 5,0 bodů

2016_dres_trinec_01_680

Hana Švábová: 5

Pavel Kout: 8

Karel Hejkal: 2

 

HŠ: Dresům by určitě slušelo míň log a v zásadě zase na nich není nic zajímavého. Loga, která se nevešla na dres, plácli na kalhoty. Hm.

KH: U Třince se trochu zastavím. Na bílý dres se dobře dívá. Na čisté štulpny s logem. Ale zase – kdy je to minimalismus třeba po vzoru Detroitu, a kdy už je to málo? Za mne málo, málo. A nechybí mnoho.

Třeba velké logo na hrudi, fajn! Jen se nemohu zbavit dojmu, že to je nedotažené. Je to spíš šablona, poštovní razítko. Udělejte ještě krůček! Druhá barva. Kontrast. Něco. Na logu, na dresu. Zvlášť na červeném. Skočíte o dost nahoru!


 

4. místo: HC Sparta – 5,7 bodů

 

Hana Švábová: 7

Pavel Kout: 6

Karel Hejkal: 4

 

HŠ: Dávám body za odvahu a za to, že to není okoukané. Ta vínová je super volba a ještě když je to komplet dres, štulpny, kalhoty. Ty černé proužky evokují vzhled pyžama. S logem sponzora BILA by se dalo jistě lépe pracovat, obzvlášť když má Sparta stejné barvy. Vzhledem k tomu, že Sparta na dresech nemá velké množství menších log, vypadá to celkem čistě. Logo hlavního sponzora je jako pěst na oko, což je pro něj dobře, ale kazí to celkový dojem. Vyhodila bych jedno logo z té zadní části dresu.

KH: Loni měla Sparta možná nejlepší dresy v lize. Ale i kdyby se designér přetrhl, tak tu letošní vraždu Billou nic nepřebije. Tohle se, milí sponzoři, nedělá.

Přitom Billa sama na některých materiálech umí komunikovat i bílou barvou. A stejně tak Sparta má v klubových barvách žlutou. Proč se nehledala společná řeč, zhruba jak to ukázal třeba Honza Jindra?

Za mne je to kombinace arogance, neúcty k letité tradici klubu a přístupu na úrovni někoho, kdo si za třicet tisíc nechá vytetovat sponzora na čelo. I když tenhle deal má o dost více nul.

Tohle je v principu špatně. Sorry.


 

3. místo: Bílí Tygři Liberec – 6,3 bodů

 

Hana Švábová: 6

Pavel Kout: 7

Karel Hejkal: 6

 

HŠ: Líbí se mi, že se snaží držet jedné barvy. Ty jakože škrábance od tygra, nebo co to je, bych oželela. A za míň log bych přidala ještě možná jeden bod.

KH: Liberečtí se inspirovali Torontem, soudě podle štulpen. Jenomže kombinace povinných log na rukávech a záplavy vlastních jim opět od pasu výše nedovoluje moc vymýšlet. Pruhy, nášivka, zkrátka jednoduchý detail, co dotváří celek. A tygří drápance vedle znaku to nezachrání, jakkoliv jsou vcelku vkusné.

Tak nebo tak – bílý dres s krásným logem patří k nejlepším v lize.

 


 

1 – 2. místo: HC Verva Litvínov – 6,7 bodů

 

H. Švábová: 6

P. Kout: 7

Karel Hejkal: 7

 

HŠ: Na dresu je taky více log, než by mu slušelo, ale jsou celkem dobře umístěné, takže to nevypadá jako leták. Líbí se mi, že každý rok má Verva dresy o chlupík modernější. Možná by dresům víc slušelo držet je v jedné barvě bez té druhé klubové barvy v té spodní části. A taky bez těch bílých proužků.

KH: Na Litvínově se mi líbí jedna věc. Už od devadesátých let, kdy vyjeli na led v dresech inspirovaných Pittsburghem a komplet celý mančaft nacpali do přileb CCM, se hodně vidí v zámořské estetice. Někdy kolem přelomu milénia to bylo slabší, ale teď už zase válí.

Vždyť se podívejte třeba na ta záda. Jasně, linka kolem jména není povinnost, musí vycházet z toho, zda má protějšek a opodstatnění v jiných prvcích dresu. Ale tohle, tohle je hokejová typografie! Dali si s tím práci a je to vidět. I loga sponzorů se dají udělat přiměřeně, velikostí, nebo třeba i jednobarevně, kde to je. Třeba i na hrudi, kde je Verva dvakrát, ale s respektem k letitému klubovému logu.

Jen škoda těch polepených kalhot. Jinak bych měl svého vítěze.


 

1 – 2. místo: Piráti Chomutov – 6,7 bodů

2016_dres_chomutov_01_680

 

H. Švábová: 6

P. Kout: 6

Karel Hejkal: 8

 

HŠ: U pirátů jde vidět, že si chtějí udržet čistější dresy. Loga nejsou tak výrazná. Možná bych čekala, že tenhle klub přijde s něčím víc modernějším a trendy. Neurazí, nenadchne.

KH: Jo, jo, jo! Tohle beru. Chomutov ukazuje, že když se chce, všechno jde. Nárameníky, pruhy, barevný kontrast, velké logo. Dvě modré? Proč ne! Když to spolu funguje.

Piráti mají také jedno další plus. Nebojí se mít dvě opravdu různé varianty dresů. Protože barvy, jen tak převráceny, nefungují spolu vždy stejně. Mimochodem, pokud fotky neklamou, tak chomutovští přizpůsobili i odstín červené. Jinak se jeví na bílé, kde je protipólem světlé modré, jinak na venkovní variantě,  kde jde více vstříc převažující tmavě modré.  S tímhle dresem si někdo opravdu pohrál.

Btw. i pro Piráty platí podobná úvaha jako pro Pardubice. Neříkám, že klubové barvy v logu jsou zákon. Ale – co trochu modré?

 


 

Tak.

Vypadá to, že nejlépe si letos vedli dva sousedé zpod Krušných hor. Jako by se ta v poslední roky znovu oživená rivalita promítla i do souboje o nejparádnější hokejové tričko. A to je dobře.

A dobře bude, pokud si z nich příklad vezmou i někteří další a zkusí své dresy udělat příště zas o něco kultivovanější.

Budu se těšit. A těším se i na vaše názory. Na žebříček, na to, kde se spolu shodneme, kde jsme naopak podle vás ustřelili. Nakonec – tohle není matematika, ale je věc názoru.

Tak sem s tím vaším.

 

PS: A pokud vás novinky z oblasti nejen hokejových dresů zajímají, rozhodně sledujte Dresblog i na Twitteru a Instagramu.

 

Foto: Petr Kotala (Vítkovice), Petr Rubal (Třinec), Edvard D. Beneš (Litvínov), Marian Ježowicz (Třinec), Jan Pavlíček (Ml. Boleslav), Ivo Dostál (Brno), Jan Pidrman (Chomutov), Stanislav Souček (Hr. Králové), Jiří Malyška (Olomouc), Roman Kantor, Milan Podpera (Plzeň) Katerina Maceckova, Jan Čech (K. Vary), ČTK, Jiří Princ (Liberec), Karolina Martinková (Olomouc), Zlin Press – Jiří Zaňát (Zlín)

Previous Post Next Post